fredag 13 mars 2009

Mer snö!

Jag trodde inte mina ögon när jag tittade ut i morse. Det var alldeles vitt på marken! Vem vill ha snö nu? Ingen häromkring åtminstone. Det fina var dock att snön var borta innan det blev mörkt. Nackdelen nu är att hästarna blir så fruktansvärt smutsiga efterson de ligger ner då och då.
Igår hjälpte jag en granne med att vända löpmagen rätt på en av hans kor. Det händer att den vrider sig ett halvt varv och då blir det totalstopp i tarmsystemet efter ett tag och kon slutar äta. För att kunna lägga den ner, binder man ett rep precis bakom frambenen och tar repet bakåt och binder repet precis framför bakbenen och så sätter man kon ner på bakbenen och sedan lägger hon sig helt ner.
Sedan lägger man henne på rygg och masserar där man tror att löpmagen ligger. Ungefär 10- 15 minuter håller man på innan man släpper upp kon igen. Sedan binder man upp henne igen och ger henne halm och hö i den fromma förhoppningen att magen vänt sig rätt. Vi lyckades tydligen med vändningen för hon började äta så snart hon kom åt fodret. Det var nog tredje gången jag var med om detta så snart är jag nog legitimerad kovändare.

Inga kommentarer: